Jesteś tutaj: Strona główna
Ułatwienia dostępu
Projekt „Szkoła bardziej demokratyczna” realizowany przez Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa oraz przez sześć partnerskich szkół z regionu Dolnego Śląska został właśnie zakończony. Działania projektu trwały od czerwca do grudnia 2015 r i były finansowane z Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Projekt służył aktywizacji młodzieży do działań na rzecz społeczności lokalnej i partycypacji w sprawach publicznych poprzez zdobycie przez młodzież wachlarza kompetencji osobistych i społecznych oraz umiejętności związanych z pracą projektową.
Nasza szkoła również brała udział w projekcie. W czerwcu i we wrześniu na czterodniowych warsztatach Izabela Lasak, Wiktoria Lasak, Klaudia Kula, Igor Kubiak, Wiktor Wendrowski, Dominik Lipiński, Karol Wawrykiewicz i Kamil Dzieniszewski uczyli się zasad funkcjonowania demokracji, aktywizacji środowiska lokalnego i pracy metodą projektu. Efektem uczestnictwa w projekcie „Szkoła bardziej demokratyczna” była realizacja mini projektu „Wsparcie świątecznej akcji na rzecz Domu Dziecka Rodzinka w Wałbrzychu.” Grupa projektowa przy wsparciu uczniów naszej szkoły i po kierunkiem koordynatora współpracy z Domem Dziecka p. Grażyny Kurgan przygotowała zabawę mikołajkową i wizytę Mikołaja. Zorganizowała gry, zabawy, poczęstunek, wycieczkę szlakiem strzegomskich atrakcji oraz pozyskała sponsora, który ufundował jednemu z nowych podopiecznych Rodzinki prezent, tak że wszystkie dzieci otrzymały mikołajkowe paczki.
Projekt „Szkoła bardziej demokratyczna” zakładał również intensyfikację działań w sferze edukacji obywatelskiej poprzez poszerzenie wiedzy na temat demokracji uczestniczącej i kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania jej osiągnięć. Służyły temu warsztaty realizowane metodą Betzavta.
Betzavta po hebrajsku oznacza „razem”, „wspólnie”. Metoda Betzavta powstała w Izraelu, w Instytucie Adama jako metoda uczenia demokracji przez doświadczenie i refleksję. Kluczowym dla metody Betzavta jest rozumienie demokracji, jako równego prawa wszystkich do wolności. Metoda ta posługuje się filozoficzną definicją demokracji, która mówi, że demokracja to umowa społeczna zawierana przez racjonalne istoty ludzkie, które rozumieją, że w ich interesie jest żyć wspólnie, szanując wzajemne prawo każdego do życia według takich poglądów i wartości, jakie wyznaje.
Tak pojmowanej demokracji można uczyć się poprzez ćwiczenia, które stawiają uczestników i uczestniczki przed koniecznością podejmowania działań i decyzji wspólnie z innymi. Proces ten jest obserwowany, a następnie szczegółowo omawiany i poddawany refleksji w odniesieniu do demokracji pojmowanej jako równe prawo wszystkich do wolności. Metoda ta, poprzez aktywne uczestnictwo, pozwala na zrozumienie i bezpośrednie doświadczenie demokracji.
Podczas projektu "Szkoła bardziej demokratyczna" realizowanego przez Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa metoda Betzavta została zastosowana, by umożliwić młodzieży, nauczycielom i nauczycielkom zrozumienie pojęcia demokracji i doświadczenie jej w działaniu, co z kolei przyczynia się do rozwinięcia i wzmocnienia postaw demokratycznych i zaangażowania obywatelskiego. Jednocześnie uczestnictwo w warsztatach prowadzonych metodą Betzavta przyczyniło się do rozwinięcia kompetencji społecznych uczestników i uczestniczek, umiejętności pracy w grupie, rozwiązywania konfliktów, podejmowania decyzji w sposób demokratyczny. Doświadczenia te miały niebagatelny wpływ na zrealizowane przez młodzież przy wsparciu nauczycielek i nauczycieli mini-projekty szkolne.